• Armenian (hy-AM)
  • English (UK)
  • Russian (Russia)
ՀՀ ԴԱՏԱՎՈՐՆԵՐԻ ՄԻՈՒԹՅՈՒՆ

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ԴԱՏԱՎՈՐՆԵՐԻ ՄԻՈՒԹՅՈՒՆ

  • Մեր մասին
  • Նորություններ
  • Դատական իշխանություն
  • Հրապարակումներ
  • Հետադարձ կապ
ՀՀ ԴԱՏԱՎՈՐՆԵՐԻ ՄԻՈՒԹՅՈՒՆ

 
  • Գլխավոր >
  • Նորություններ >
  • Uncategorised
15 Մյս 2025

FUNDAMENTALS OF COMMUNICATION BETWEEN LEGAL AWARENESS AND POLITICAL AWARENESS

HERBERT HARUTYUNYAN

PhD Student at the Chair of Constitutional Law of Yerevan State University

DOI: https://doi.org/10.59546/18290744-2025.1-3-13

 

Annotation.

The work is dedicated to the study of the issue of the manifestation of legal awareness in political processes, which is of great importance in the formation of civil society and the establishment of a legal state in RA. The aim of the work is to highlight the role and importance of legal awareness in the ongoing political processes in the Republic of Armenia, to understand the importance of legal awareness in the establishment of civil society and the legal state. The work analyzed the importance of legal awareness in the context of political socialization and society-state relations, the place and role of legal awareness in the formation of civil society in the Republic of Armenia, highlighted the features of legal awareness in Armenian society, and highlighted the importance of legal awareness in the establishment of a legal state.

On the one hand, a section of civil society has a high level of legal awareness, which is manifested in civil initiatives carried out by citizens to protect their interests and rights. And on the other hand, in a general sense, a very low level of legal awareness was revealed among the public, even absolute ignorance in some issues. The formation of a legal state is definitely possible in the case of high legal awareness. Of course, the formation of a legal state cannot take place without certain political processes, because they, for example, the ideas about the constitutional state, the separation of powers, the rule of law, the protection of human rights and freedoms, are possible. can be implemented only if there is political will. Without political will, the above-mentioned ideas, which are the basis of the legal state, will remain merely declared principles without real practical application. Therefore, the primary actor in this political process is the state, which is the only institution that can guide the society in the formation of the legal state by road.

PDF

15 Մյս 2025

RESTORETIVE OR RECONCILIATIVE JUSTICE AS A NEW TYPE OF IMPLEMENTATION OF JUDICIAL POWER

ARARAT BAYANDURYAN

PhD student of the Institute of Philosophy, Sociology and Law

of the National Academy of Sciences of the Republic of Armenia,

Member of the Chamber of Advocates of the RA

DOI: https://doi.org/10.59546/18290744-2025.1-3-3

 

Annotation.

In this article, the author provides a detailed analysis of the concept of restorative or conciliatory justice as a new type of judicial power implementation. The author explains the essence, goals, and characteristics of this approach to justice, emphasizing that its primary objective is to restore social justice through alternative methods of conflict resolution without resorting to punitive measures. The goal of this approach is not punitive policy but the restoration of social justice through alternative means of resolving conflicts.

The article highlights that restorative justice plays a significant role in both civil and criminal proceedings. Examples are provided of how restorative justice tools facilitate faster resolution of disputes, reduce legal costs, and promote reconciliation between parties.

The article concludes that restorative justice not only enables parties to resolve conflicts through dialogue but also contributes to the humanization of the legal system. In Armenia, restorative justice is still in the developmental stage but is already being applied to resolve family and civil disputes, including mediation and reconciliation. The author suggests expanding the use of this approach in Armenia, taking into account international experience and existing achievements.

PDF

15 Մյս 2025

«Դատական իշխանություն». Հունվար-Մարտ 2025

Ամսագրի ամբողջական համարը

1.Արարատ Բայանդուրյան - «Վերականգնող կամ հաշտեցնող արդարադատությունը՝ որպես դատական իշխանության իրականացման նոր տիպ»,

2.Հերբերտ Հարությունյան - «Իրավագիտակցության և քաղաքական գիտակցության փոխհարաբերակցության հիմնախնդիրները»,

3.Արա Զոհրաբյան - «Աշխատանքային վեճերի քննության դատավարական առանձնահատկությունները»,

4.Հենրիկ Խունդկարյան - «Հանրային ծառայության անցնելու, այն իրականացնելու, ծառայությունից ազատելու հետ կապված վեճերի ենթակայությունը»,

5.Նարինե Առաքելյան - «Պետական և համայնքային հողերի նկատմամբ կառուցապատման իրավունքի սահմանման առանձնահատկությունները»,

6.Սիրո Ամիրխանյան - «Պետությունը և վարչատարածքային միավորները՝ որպես հանրային իրավունքի իրավաբանական անձ»,

7.Արման Բաբախանյան - «Գողական աշխարհի ղեկավար կազմի դեմ քրեաիրավական պայքարի որոշ հիմնահարցեր»,

8.Գևորգ Իսրայելյան - «Զենքի օրինական շրջանառության դեմ ուղղված հանցագործություններ կատարող անձի քրեաբանական նկարագիրը Հայաստանի Հանրապետությունում»,

9.Мери Вануни - ՛՛Уголовная ответственность за международные преступления в Армении: юридические и практические аспекты՛՛,

10.Գևորգ Բարսեղյան - «Օպերատիվ-հետախուզական գործունեություն իրականացնող անձանց քրեական պատասխանատվությունը բացառող հանգամանքների արդի հիմնախնդիրները և զարգացման միտումները»,

11.Оганес Баяндурян - ՛՛Механизмы отказа от уголовного преследования юридических лиц՛՛,

12.Gevorg Yeghiazaryan - ՛՛The Jury Trial: An Absolute Right or a Conditional Privilege?՛՛,

13.Մարտին Մանուկյան - «Ազգային խորհրդարանների ձևավորման ու զարգացման առանձնահատկություններն Արևելյան Եվրոպայի երկրներում»,

14.Siranush Grigoryan - ՛՛Innovative Mechanisms to Prevent Civil Harm from Sanctions՛՛.

 

19 Փտր 2025

«Դատական իշխանություն». Հոկտեմբեր-Դեկտեմբեր 2024

Ամսագրի ամբողջական համարը

1. Գագիկ Համբարձումյան - «Իրավահասկացման տիպաբանությունն իրավունքի ժամանակակից հայեցակարգային մոտեցումերում»,

2. Լիլիթ Ֆանարջյան - «Իրավական համակարգի հասկացությունը, կառուցվածքը և համակարգաստեղծ կապերը»,

3. Лусине Алексанян - ՛՛Последствия признания акта налогового органа недействительным и проведения повторного администрирования՛՛,

4. Արման Բաբախանյան - «Քրեական ենթամշակույթը բնութագրող եզրույթների օրենսդրական ամրագրման որոշ հիմահարցեր»,

5. Ինգա Ավագյան - «Պաշտպանի մասնակցությունը նախաքննության փուլում իրականացվող ապացուցմանը»,

6. Ованес Баяндурян - ՛՛Уголовно-процессуальные меры обеспечения, применяемые в отношении юридического лица՛՛,

7. Սուրեն Բաղինյան - «Պետական դավաճանության քննության փուլերի խնդիրներն ու առանձնահատկությունները»,

8. Կարեն Մամիկոնյան - «Ֆինանսատնտեսագիտական փորձաքննությունների շրջանակներում ապրանքային նշանի արժեքի որոշման մեթոդաբանության հարցերը»:

18 Փտր 2025

QUESTIONS OF METHODOLOGY FOR DETERMINING TRADEMARK VALUE WITHIN THE FRAMEWORK OF FINANCIAL AND ECONOMIC EXPERTISE

KAREN MAMIKONYAN

PhD in Economics, Associate Professor,

Head of the Scientific Research and Technical Testing Coordination

Department, Expert of the Department of Economic and Accounting Expertise

of the National Bureau of Expertises of the Republic of Armenia

DOI: https://doi.org/10.59546/18290744-2024.10-12-82

 

Annotation.

The article is dedicated to the methodology of financial and economic expertise for determining the value of a company’s trademark as an intangible asset. The aim of the research is to propose a new methodological approach within the existing framework, based on the company’s liquidity, net profit, and balance sheet indicators, which will allow for a more accurate valuation of the company’s trademark. In the calculation and analytical system developed for determining the trademark’s value, the royalty rate can be derived from the operational margin by dividing the arithmetic average of the “Net Profit” growth indicator over previous years by the arithmetic average of the “Revenue” growth indicator over the same period. The discount rate can be determined using the cumulative model, which sums the risk-free rate and premiums for risk factors, creating a new calculation and analytical system for the distribution of the risk premium based on a pre-selected maximum percentage point. This system will indicate the risk level related to ensuring the “Arithmetic Average Growth” indicator for net profit.

PDF

18 Փտր 2025

PROBLEMS AND FEATURES OF THE STAGES OF THE INVESTIGATION OF HIGH TREASON

SUREN BAGHINYAN

PhD student of the Criminal Procedure and Criminalistics

Department of Yerevan State University

DOI: https://doi.org/10.59546/18290744-2024.10-12-72

 

Annotation.

In this article, the author has addressed the issues and peculiarities of the stages of investigation of criminal proceedings in cases of state treason. Based on the fact that state treason has an extremely high degree of public danger, it is qualified by domestic criminal legislation as a particularly serious crime, with all the consequences arising from it, both in the past and now. The effectiveness of the investigation of criminal proceedings initiated under the elements of the crime of state treason in general, and state treason proceedings in particular, is significantly conditioned by the planned and organized implementation of the investigation process, one of the most important guarantees for ensuring which is the identification of issues at certain stages of the investigation. As with any type of crime, each stage of the investigation of state treason has its own characteristic features, in the context of which the issues of increasing the effectiveness of the investigation can be identified. Taking into consideration the structural analysis of the methodology for investigating cases of state treason, the author has found that the classification of investigative actions depending on their purpose can be considered more characteristic and accordingly has made the appropriate division of investigative actions. Then the author has referred to both the secret investigative actions defined by the RA Criminal Procedure Code carried out in cases of state treason, as well as the operational-investigative measures defined by the RA Law “On Operational-Investigative Activities”.

Generalizing, the author has come to the conclusion that during criminal proceedings initiated under the features of the crime of state treason, attention must necessarily be paid to each of its components, taking into consideration modern challenges and the state’s imperative duty to effectively combat them.

PDF

Այլ հոդվածներ …

  • CRIMINAL PROCEDURAL MEASURES OF SECURITY APPLIED IN RELATION TO A LEGAL ENTITY
  • PARTICIPATION OF THE DEFENSE ATTORNEY IN THE EVIDENCE CONDUCTED AT THE STAGE OF PRELIMINARY INVESTIGATION
  • SOME KEY ISSUES FOR THE LEGISLATIVE ENACTMENT OF TERMS CHARACTERIZING CRIMINAL SUBCULTURE
  • CONSEQUENCES OF INVALIDATION OF THE ACT OF THE TAX AUTHORITY AND CONDUCTING DOUBLE ADMINISTRATIVE ACTION
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Մեր մասին
    • Նպատակները
    • Կառուցվածք
    • Համագործակցություն
    • Հարցազրույցներ
  • Նորություններ
  • Դատական իշխանություն
  • Հրապարակումներ
  • Հետադարձ կապ

Վազգեն Սարգսյան 5
Երևան 0010
Հայաստանի Հանրապետություն

  • Մեր մասին
    • Կանոնադրություն
    • Նպատակները
    • Կառուցվածք
    • Համագործակցություն
    • Հարցազրույցներ
  • Նորություններ
  • Դատական իշխանություն
  • Հրապարակումներ
    • Նախադեպային որոշումներ
  • Հետադարձ կապ